
Det sägs att intelligenta människor också är framgångsrika. Då är det också lätt att tro att ju mer intelligent man är, desto mer framgångsrik blir man. Andra menar att det är personligheten som är avgörande. Ytterligare andra forskare menar att man bör ha hög emotionell intelligens (EQ) för att bli framgångsrik.
Som en del menar: ”IQ för att få jobbet, EQ för att behålla det.”
I vår egen forskning verkar det snarare vara en kombination av flera olika egenskaper och förmågor som skapar framgång. Även om framgång förstås också beror på typ av jobb, bransch och företagskultur. Men förvånansvärt samma faktorer återkommer, även om rangordningen ibland kan skilja sig åt mellan företag och den position det gäller.
Vår egen forskning tyder på att framgång är en kombination av att vilja arbeta och en viss personlighet - beroende på vilket jobb det gäller. Dessutom verkar det räcka med att vara normalbegåvad för att kunna prestera bra på jobbet, även när det gäller chefsroller.
Vissa faktorer verkar påverka framgång i arbetslivet. De vi funnit är viktigast:
Arbetsmotivation. För framgång – oavsett nivå – måste man tycka om att arbeta. Denna egenskap har genomgående varit den viktigaste framgångsfaktorn.
Målmedvetenhet. Som person måste man vara uppgiftsorienterad och prestationsinriktad. Man måste vilja prestera.
Utåtriktad läggning. I nästan alla yrken är det en fördel att vilja söka kontakt med andra människor, till exempel som säljare eller som chef, där arbetet är att påverka andra. I bara en kartläggning har vi funnit att det är en fördel att vara introvert.
Emotionell stabilitet. I nästan alla yrken är det en fördel att vara känslomässigt trygg, både i med- och motgång.
Självförtroende. Oavsett jobb är det en fördel att lita på sin egen förmåga och tro dig kunna lösa eventuella problem som kan dyka upp.
Logisk begåvning – men inom rimliga gränser. Åtminstone i arbetslivet har vi inte kunnat se att det är en klar fördel att vara extremt begåvad. Däremot verkar det vara bra att åtminstone vara normalbegåvad.
Inte heller bland chefer bör man vara för smart. Att ha lagom mycket IQ, kanske lite över genomsnittet i arbetsgruppen, verkar vara det optimala. Att ha mycket högre IQ än sina medarbetare ökar däremot risken för konflikter. De flesta av oss har väl någon gång i livet mött en ”intelligent idiot” på jobbet.
Tyvärr verkar det också som att under en viss nivå av begåvning (mätt genom traditionella IQ-test) presterar man sämre på jobbet, oavsett om man är chef, vanlig anställd eller har ett relativt okvalificerat jobb.
Källor:
Fokus, 8-14 augusti 2024.
Psykometrika, vetenskaplig bakgrund 2022.
Personal och Ledarskap, nr 6. 2000.
Comments